Monday 9 October 2017

BAGUS KE PRODUK SUPPLEMENT?





Supplement seperti da menjadi keperluan setiap orang. Ini kerana di zaman yang semakin maju, semakin banyak pencemaran, maka semakin nipis lapisan ozon. Tapi apa kaitan pencemaran , lapisan ozon dengan nutrisi..??🤔🤔


Kenapa perlukan nutrisi? Nutrisi ni makanan bagi sel-sel kita. Sebab badan tak hasilkan nutrisi dengan sendirinya, jadi perlulah dapatkan dari sumber makanan yang lain, antaranya sayur-sayur, buah-buahan, atau ikan. Tapi kenapa kena tambah dengan supplement pula ye?


Ada 4 sebab kenapa kita perlukan supplement?

1) Ketandusan kesuburan Tanah


Ini memang parah. Tiap tahun menunjukkan tanah kita sudah ketandusan mineral. 😱😱 oh.. teruklah kan. Bila mineral dan semakin berkurang, berapa banyak tanaman dapat serap mineral ini kan. Padahal kita sangat perlukan nutrisi yang secukupnya. ini untuk pastikan daya tahan tubuh kuat. Ini kerana Sel-sel badan sangat perlukan nutrisi untuk mereka bekerja dengan baik. 

Macam mana ni, kita perlukan sesuatu, betul tak?





2) Tanaman dipetik sebelum Matang


Kebanyakkan tanaman tidak dipetik pada waktu matang. Ini menyebabkan tanaman ini tidak dapat menyerapkan mineral secukupnya. Jadi camne kita nak cukup nutrisi.





3) Tekanan (Stress)


Tekanan hidup berpunca dari tekanan kerja, masalah kewangan, dan tekanan dari keadaan sekeliling akan menyebabkan horman tidak stabil. Stress akan menyebabkan radikal bebas wujud. radikal bebas ini akan mengganggu sel-sel badan dan akan menyebabkan sel-sel menjadi tidak normal. Keadaan sel yang tidak normal mewujudkan banyak penyakit lain timbul. Di sini supplement sangat diperlukan kerana makanan tambahan yang mengandungi banyak antioksidan akan membunuh sel-sel yang tidak elok.


4) Gula


Pengambilan gula yang berlebihan akan menyebabkan gula terkumpul dan dikenali sebagai sorbital. Bahaya gula terkumpul ni tau.. ia akan menyebabkan kerosakan sel-sel saraf, mata, dan buah pinggang.. Zaman sekarang pengambilan makanan semua segera, air 3 in 1, makanan manisan, kek, kuih muih tapi itu yang sedap kan 😬😬. tapi tak kan nak dibiarkan sahaja. Bahaya kalau kita biarkan, tanpa kita sedar kita mungkin mengalami penyakit yang serius.


kesimpulannya, supplement memang sangat penting. 4 sebab diatas sangat-sangat kukuh kenapa zaman ini kita perlukan supplement@makanan tambahan. Supplement bukan ubat untuk atasi penyakit tapi adalah makanan tambahan bagi memenuhi keperluan nutrisi badan. Jom kita sihat dan cantik.





RELATED ITEM: SIHAT DENGAN SUPPLEMENT, BAGUS KE MAKAN SUPPLEMENT, KENAPA MAKAN SUPPLEMENT, KENALI SUPLLEMENT YANG BAHAYA, SUPPLEMENT BAHAYA KE ?, CARA MAKAN SUPPLMENT,KENAPA PERLU MAKAN SUPPLEMENT, MENGAPA KITA PERLU SUPPLEMENT, KENAPA TUBUH PERLU SUPPLEMENT


RUJUKAN :

1. http://www.politico.com/agenda/story/2017/09/13/food-nutrients-carbon-dioxide-000511?utm_source=pocket&utm_medium=email&utm_campaign=pockethits


2. https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/



3. Journal of the American College of Nutrition  

2 comments:

  1. kdg2 x semua supplement sesuai utk semua org. ade yg tertntu je n ikut keperluan jugak kan. hehe

    jmput la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    ReplyDelete
  2. sy tabik dgn mereka yg begitu konsisten dgn supplement ni...

    ReplyDelete

CARA CANTIKKAN MUKA Bila usia meningkat, mulalah kedutaan di wajah terserlah.. emm.. sedih, tiap kali tengok muka kat cermin. Kulit waja...